Tisdags fiske efter jobbet

Hade varit storm under natten och vindar närmare 20 m/s och det hade satt sina spår. Några stora träd hadde fallit, vattnet var väldigt grumligt och växter på botten hade släppt. Hade inte så stora förhoppningar på bra fiske men var värt testa lite!

Först testade jag en Buster Jerk C134 "Psyko", men det gav inga resultat så det blev snabbt byte.

Till en klassiker: Buster Jerk C41 "Skitmört"

Efter några kast kom ett riktigt riktigt roligt hugg, en mindre gädda på 2.2 kg tog betet underifrån och for rätt upp i luften och gjorde ett praktig plast på ytan! Efter avkrokning och släppt tillbaka gäddan gjorde jag 2 kast sen var det dags igen! Kände direkt att det var en lite större fisk då spöet "gunga" lite mer än första gäddan. Vågen stannade på 4.1 kg, nu börjar det likna något tänkte jag för mig själv och släppte tillbaka gäddan. Efter cirka 20 kast så flyttade jag mig en bit till något djupare vatten och det gav resultat! PANG sa precis när betet träffa ytan nästan, blev direkt riktigt "spö gung" och härliga rusningar. Alla tecken på att det var ännu större fisk stämde, gäddan drog ner mot botten hela tiden och vägrade komma upp till ytan. Varje gång den var nära ytan precis vid båten så dök den igen, tillslut var gäddan trött och började ge upp. Såg direkt att gäddan satt riktigt dåligt med bara en krok i läppen. Tyvärr släppte den vid båten men hann få en bra syns på gäddan och det var runt 6-7 kilos klassen,  kanske större.

Till helgen blir det fiske med Viktor, han behöver en paus ifrån studierna och få lätta på sitt fiske abstinent! Här kommer iallfall en bild jag knäppte under fisketuren, är lite jobbigt att fota samtidigt som man har fisk på spöet! :)

2009-09-30 @ 21:01:04

Kommentarer (0)

Full "kittad" inför höst, vinter och vår!

Varit inne på Outdoor Xtreme idag med Eric och handla.

Fladen Rescue 848 R - flytoverall så nu slipper man frysa under höst,vinter och vår fisket! Plus att man flyter om man trillar i sjön.
Ron thompson pro gloves
- Också bra när det börjar bli kallt för händerna!
Även 4 nya jerk beten åkte med! Nu är man fan redo för alla väder! hehe

Till er som ska handla fiskegrejor, handla hos Outdoor xtreme!
Dom har det mesta, bra priser och grymt bra service!
Du hittar dom vid Järnvägsgatan 9, Örebro

Här kommer lite bilder!

Superskön!

4 av dom är nyinköpta!

Fina tänder, borstar du dom ofta?:)

Hjälmaren väntar i helgen!

2009-09-22 @ 21:49:16

Grand slam!

I helgen har jag varit i stugan och fiskat med Joel. Fisket var kanske inte det bästa men vi har haft riktigt kanon väder både fredag, lördag och söndag.
Jag lyckades med en "grand slam" (3 gäddor på olika utrustning)
1. En på spinnspö
2. En på Jerkspö
3. En på flugspö

Största gäddan tog Joel på spinnare, 3.5 kg vägde den. Största jag tog vägde 2 kg på flugspö! Sen fick vi lite abborrar och små gäddor!

Här är en film när jag får gäddan på fluga, vi larvar oss lite med röstern som ni kanske hör:)

Metade lite och fick en mört som nästa var exakt lika stor som min buster jerk "skitmört" hehe

Gäddan påväg ner i vattnet igen efter en fin kamp på flugspöet!

2009-09-20 @ 21:31:42

Kommentarer (2)

Fishing after work med kusin Pihl

Då var det dags igen, Onsdag den 16 sep!

Vi stängde portarna till lastbilsvätten och byte arbetskläder till fiskekläder! Tog bilen ut till Hjälmaren, för att bjuda pihl på gädd-gung, kanske ett nytt Pb för 4 kilos mannen! (lider med dig pihl) Med varsit Jerkspö i händerna börja vi kasta runt en vik. Tog bra länge innan första gäddan högg,  fast den tappade jag precis vid båten!

Någon timme senare i en annan vass vik fick jag igen hugg och upp kom en gädda på 4001 gram (slog pihls pb med 1 gram) väldigt roligt tyckte jag, medans han muttra vidare och kasta omkring med sin tånglake färgade buster jerk. Men det var inte förjäves han lyckades på slutspurten dra upp en gädda runt kilot på den, och sen en  till gädda runt 1.5 kg på Big bandit färg: red tiger. Syrran och Per kom ner till sjön också, med fika till oss som vi varmt välkommnade! Inte mycket som slår äggmacka, kaffe och bullar! Tack syster!

Inga bilder tog jag heller, men det var lika bra när vi bara fick små fiskar!

Förresten FAW är det senaste! (Fishing after work) :D

2009-09-17 @ 19:15:15

Kommentarer (0)

Söndags fiske i hjälmaren och hällebo

Söndag den 13 sep så åkte jag och Eric ut till hjälmaren med bussen för att fiska lite gädda. När vi stog och väntade på bussen vid resecentrum så såg vädret nästan för bra ut, sol och helt vindstilla men det ändrade sig snabbt när vi närmade oss sjön! Starka vindar och moln perfekt gädd väder, dock var vågorna för stora för att åka ut på öppna vattnet, så vi höll oss nära land och fiskade av vass kanterna. Självklart körde jag Jerk grejorna, tog inte långt stund så panga det till vid vassen, upp kom en fin gädda som vägde 5.3 kg! Inte så himla stor men den  bjöd upp till en kul kamp. Efter tagit ut krokarna och tagit några snabba bilder så fick den pigga gäddan simma tillbaka. Lite senare bomma jag en gädda och Eric också! Jag fick en snabb revansch efter 2 kast nappa det igen, upp kom en 2.5kgs gäddsnipa! En Salmo slider 12 cm med färgnamn Red tiger var rätt medicin!

Vid två tiden på eftermiddagen så ringde andra Eric (kallar han "Trucker Eric" för att ni ska förstå vilken Eric jag pratar om) Han var påväg ut mot oss, vi bestämde oss snabbt för att byta sjö och tog bilen till Hällebo.

Vi kasta  ut varsin wobbler och börja puttra ut mot en ö vi skulle fiska vid, tog inte lång stund så hade jag fått en gädda på kroken.  En kvart senare var det dags för Trucker Eric, han slog till med en gädda sen en abborre! Dryga timmen senare var det dags för Eric att få sin välförtjänade gädda efter att inte fått något under dagen. 3,1 kg stannde vågen på!

Westlins Fire tiger och Salmo slider Red tiger samt spinnare var det som gav fisk!

2009-09-17 @ 18:57:18

Kommentarer (1)

Hemma ifrån Vättern!

Nu har man varit iväg på kräftfiske ute vid vättern, blev medbjuden av Ragnsells. Kräftlyckan var sådär! Vi lyckades få upp 22kg kräftor på 10 personer, men det var inte så bra som det varit tidigare år tydligen. Det var riktigt bra annordnat, vi åkte ut med packning alla 10 personer i 2 stora båtar ut till en Ö, där fanns det 5 stycken mindre plastbåtar, vindskydd, långbord och grillplats annordnat. Vi bjöds på god mat och dryck! Förutom kräftfisket så testade jag fiska lite med min jerk utrustning men fick ingen fisk, kanske var lika bra för jag behövde en stund för att lära mig själva tekniken för att få bra ”side to side” gång på betena.

Imorgon väntar fiske vid Hjälmaren med Eric & Eric, vi ska försöka oss på lite gäddfiske!

2009-09-12 @ 22:43:55

Kommentarer (1)

Dags att hänga med...

Då var det dags att hänga med i utvecklingen i fiske, även om jag strävat emot några år så har jag nu bestämt mig att införskaffa mig ett jerk spö med jerk beten. Tror inte det behövs någon närmare presentation på vad jerk är men med några korta ord kan man beskriva det att man skapar rörelserna på betena själv genom att "knycka" med spöet när man vevar in betet. Grejorna är rätt kraftiga, 6 fots spön som pallar 150 grams beten.

Idag shoppa jag loss och införskaffade mig Spö, rulle, lina, tafs och beten. På fredag blir det åka till Vättern och fiska med kissgubben (Mr.pihl).

Som vanligt var jag inne i butiken Outdoor xtreme Örebro ( www.odx.se ) där man alltid får riktigt bra hjälp och tips! trevlig "gubbar" som jobbar där

(klicka för större bild)

2009-09-09 @ 22:31:58

Söndags fiske vid stugan

6/9 drog jag och eric ut till Hällebo för att fiska vi hade inte fått nog av varandra efter 5 arbetsdagar tillsammans! :)
Fisket började bra vi slängde ut varsin spinnare och det smacka till direkt på mitt spö, en abborre som var lite över halvkilot!

Sen vart det lungt en stund innan fisken börja hugga igen, 5-6 abborrar sen började gädd kalaset! I min fina abborre sjö har höst gäddan kommit igång.

Här kommer lite bilder:

Mumma sa abborren när hon såg en Vit/Gul wipp spinnare

Erics gädda som jag tar creeds för:)

Den osynliga fiskaren kallad Eric... (gammal bild)

UL spöet fick kämpa lite när en 1.5 kg gädda nappat!